Fiscale status als Algemeen Nut Beogende Instelling, die giften aftrekbaar maakt.
Bedrag besteed aan de doelstelling/totale inkomsten

Doneren via Hyves
Hyves Afrekenen is de digitale betaalmethode van Hyves en de Rabobank (MiniTix) waarmee je met direct geld kunt overmaken. Het is gemakkelijk, handig en veilig. Iedereen van 12 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon kan gebruik maken van Hyves Afrekenen.

Hoe werkt het?
Klik op de button ‘Hyves Afrekenen’ en doorloop de volgende stappen:

1. Open eenvoudig een gratis MiniTix portemonnee.
2. Laad je MiniTix portemonnee op via iDEAL of via internetbankieren. 
3. Doneer aan jouw favoriete goede doel via Hyves.

Ingehouden kosten.

Kennisbank Filantropie houdt de werkelijke transactiekosten van de Rabobank á € 0,15 in op iedere donatie.
Voorbeeld: bij een donatie van € 5,00 ontvangt het goede doel € 4,85.

Meer informatie?
Kijk op http://afrekenen.hyves.nl

Mobiel doneren met een SMS
Rabo SMS Betalen is de mobiele betaaldienst waarmee je met één sms’je direct geld kunt overmaken. Het is gemakkelijk, handig en veilig. Iedereen van 12 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon kan gebruik maken van SMS Betalen.

Hoe werkt het?
Klik op de button 'SMS Betalen' en doorloop de volgende stappen:

1. Open eenvoudig een gratis MiniTix portemonnee.
2. Laad je MiniTix portemonnee op via iDEAL of via internetbankieren. 
3. Doneer aan jouw favoriete goede doel met één sms.
Ingehouden kosten.

Kennisbank Filantropie houdt de werkelijke transactiekosten van de Rabobank á € 0,15 in op iedere donatie.
Voorbeeld: bij een donatie van € 5,00 ontvangt het goede doel € 4,85.

Meer informatie?
Kijk op www.smsbetalen.nl

Informatie over The Hunger Project

Kenmerken

Hoofdcategorie
Voedsel en voedselveiligheid
Hoofddoelgroep
Armen
Strategie
The Hunger Project gaat er altijd van uit dat mensen met honger zélf de belangrijkste oplossing zijn voor dit vraagstuk. Cruciaal is dat zij hun eigen kracht ontdekken en gebruiken, hun eigen prioriteiten stellen, en de ruimte krijgen om vooruitgang te boeken in het ter plekke hoogst haalbare tempo. Waardoor het uiteindelijk heel goed mogelijk is om blijvend een einde te maken aan chronische honger en armoede Omdat chronische honger structureel is, heeft voedsel sturen geen zin. Chronische honger is een vicieuze cirkel waarin voedselzekerheid, inkomen, omgeving, onderwijs, gezondheidszorg, water en gelijkheid tussen mannen en vrouwen allemaal een rol spelen. Omdat honger veel verschillende oorzaken kent, richt The Hunger Project zich op het ‘integraal’ aanpakken van die oorzaken – juist op verschillende terreinen tegelijk. Vooral op het platteland waar de nood het hoogst is en de voorzieningen schaars. En met een sterke focus op vrouwen. Deze integrale aanpak speelt een belangrijke rol in het duurzaam
Werkgebied
Bangladesh, India, Mexico, Peru, Benin, Burkina Faso, Ethiopië, Ghana, Malawi, Mozambique, Oeganda, Senegal
Organisatiegrootte
Tussen 500.000 - 5.000.000 euro

Meer details

Algemene informatie

Slogan
Voor een wereld zonder honger
Ook bekend als
THP Nederland
Rechtsvorm
Stichting
ANBI status
Ja
KvK
41201198
Oprichtingsdatum
01-12-1980
Aantal vaste medewerkers (in FTE)
7
Aantal vrijwilligers
40
Aantal donateurs
324
Aantal leden
0
Algemene directie
Mevrouw E.M. Bruning
Bestuur
De heer C.H. van Bemmelen (voorzitter)
Mevrouw H.W. Westland
De heer R. van der Laan
De heer J.K. van Oord
De heer W.J. Nieuwenhuis
De heer K.H.K.L.B. Roovers

Strategie

Doelstelling
The Hunger Project Nederland zet zich in voor een duurzaam einde van chronische honger en armoede wereldwijd. In Afrika, Zuid-Azië en Latijns -Amerika ondersteunen we mensen om op eigen kracht een toekomst op te bouwen zonder honger. In Nederland richten we ons op het werven van investeerders voor onze programma’s in twaalf ontwikkelingslanden. Daarnaast bewegen we mensen om zelf in actie te komen voor het einde van de honger.
Missie
Een einde maken aan chronische honger en armoede door vooruitstrevende, duurzame, grassroot strategieën waarin vrouwen centraal staan. En door te pleiten voor de invoering van deze strategieën in landen over de hele wereld. The Hunger Project streeft naar een wereld waarin elke vrouw, elke man en elk kind een gezond, zelfredzaam en waardig leven leidt.
Hoofdstrategie(ën)
Deskundigheidsbevordering
Bewustwording & gedragsverandering
Beleidsverandering

Activiteiten

Activiteitenomschrijving
The Hunger Project ondersteunt mensen om op eigen kracht een toekomst op te bouwen zonder chronische honger. Wij zien geen miljoenen monden om te voeden, maar juist miljoenen ondernemende en veerkrachtige mensen. Want mensen met honger zijn niet het probleem – zij zijn de oplossing. Dát is de filosofie van The Hunger Project. Daarom investeren wij in Afrika, Azië en Latijns- Amerika in de kracht van mensen om zichzelf te ontwikkelen, zodat ze straks op eigen kracht verder kunnen. The Hunger Project werkt aan een mentaliteitsverandering door mensen te laten durven dromen van een toekomst zonder honger. En helpt ze vervolgens om die droom ook zelf waar te maken. The Hunger Project maakt dat mensen zich bewust worden van hun eigen vermogens. Helpt ze bij het herkennen van kansen. En ondersteunt bij het grijpen van kansen. Omdat veel factoren een rol spelen in het duurzaam oplossen van de honger kiest The Hunger Project voor een integrale aanpak. Zo werkt The Hunger Project in Afrika met boerengemeenschappen aan workshops en trainingen waarin mensen inzicht krijgen in hun capaciteiten en mogelijkheden. En ondersteunt hen bij het uitvoeren van hun plannen. Er wordt gewerkt aan méér opbrengst uit de landbouw – en die bewerken, bewaren en gunstig verkopen; gezondheidszorg van voorlichting tot behandeling; onderwijs voor kinderen én voor volwassenen; sparen en lenen; voorlichting over gezonde voeding; versterken van lokaal leiderschap met speciale aandacht voor vrouwelijke leiders en het opzetten van handeltjes door microkredieten. Met en door de mensen zelf. Want daarin schuilt de kracht van blijvende ontwikkeling.
Hoofdcategorie
Voedsel en voedselveiligheid
Overige categorie(ën)
Gezondheidszorg, Voedsel, Maatschappij/welzijn/samenleving, MensensrechtenVredeVeiligheid
Hoofddoelgroep
Armen
Specifieke doelgroepomschrijving
Mensen met chronische honger en armoede op het platteland van Afrika, Azie en Latijns-Amerika, met speciale aandacht voor vrouwen
Werkgebied
Bangladesh, India, Mexico, Peru, Benin, Burkina Faso, Ethiopië, Ghana, Malawi, Mozambique, Oeganda, Senegal
Aantoonbare resultaten
Het ultieme doel van onze epicentrumstrategie in onze acht Afrikaanse programmalanden is dat de boerengemeenschappen na een aantal jaar training en begeleiding door The Hunger Project zo goed met elkaar en met hun lokale overheid samenwerken, dat ze voortaan zelf verder kunnen. Zonder honger en zonder armoede, maar vooral in staat om nieuwe uitdagingen effectief samen aan te pakken: zelfredzaam. Eind 2015 hebben drie epicentra in Ghana (Nsuta-Aweregya, Atuobikrom en Akotekrom) hun eigen drempeltoets en de benodigde doelenresultaten behaald. Daarnaast zijn, verdeeld over alle acht Afrikaanse programmalanden, elf epicentra al ver op weg. Essentieel voor zelfredzaamheid is officiële erkenning van het epicentrum en landrechten voor het epicentrumgebouw. En een epicentrum moet minstens 80% scoren op een lijst van 52 indicatoren voor zelfredzaamheid, verdeeld over acht doelen – van armoedebestrijding tot empowerment van vrouwen, van het mobiliseren van gemeenschappen tot verbeterde voedselzekerheid. De gemeenschap stelt zelf, met elkaar, hun eigen drempeltoets vast - en bepaalt welke van die 52 indicatoren voor hen het meest belangrijk zijn. In een zelfredzaam epicentrum hoeft niet per se elke bestaande behoefte of vraag te zijn beantwoord, maar het gaat duidelijk beter met honger en armoede. Het belangrijkste is dat de gemeenschap zelf, op basis van eigen capaciteit, het epicentrum kan leiden. En dat ze met elkaar nieuwe uitdagingen kunnen oppakken, op weg naar het einde van honger en armoede voor iedereen. Deze meting van ontwikkeling op specifieke punten maakt het mogelijk heel gericht aandacht te besteden aan bepaalde nog zwakkere aspecten. De groei en impact van de epicentrumstrategie komen hierdoor naar verwachting in een stroomversnelling, waardoor we weer een stuk dichter bij het einde aan de wereldwijde honger komen.

Projectorganisatie

Fondsenwerving voor
Eigen projecten, Projecten van de moeder- of zusterorganisatie
Projectuitvoer

Overige informatie

Wijzen van fondsenwerving
De kern en kracht van de fondsenwerving door The Hunger Project is het menselijke element. Het overgrote deel van de inkomsten van The Hunger Project Nederland bestaat ook in 2015 uit inkomsten via het warme netwerk van onze bestaande contacten: van mense
Samenwerkingsverbanden
Partos, Wilde Ganzen, Geefgratis
Keurmerken
CBF Erkenning

Steunen en contact

Dit doet dit goede doel met jouw gift:

In álle landen waar we werken kunnen we ons doel alleen bereiken doordat zoveel mensen samenwerken. Met jouw investering, in tijd of in geld, kunnen we miljoenen mensen over de wereld ondersteunen, waardoor zij zelf een einde kunnen maken aan hun situatie van honger en armoede. Met elkaar geven we dat laatste zetje. Zodat in 2030 chronische honger definitief verleden tijd is.

Word vaste donateur of doneer online via de website van dit goede doel

Min. donatiebedrag per maand voor vaste donateurs/leden: € 5,00
Min. donatiebedrag per maand bij gericht geven aan projecten: € 10,00



Meer informatie over steunen en contact

Bankgegevens

IBAN
NL69TRIO0254782876
Ten name van
The Hunger Project

Postadres

Adres
Arthur van Schendelstraat 500
Postcode en plaats
3511 MH Utrecht
Land
Nederland

Contact

Telefoonnummer
030-2335340

Maatschappelijke prestatie

Onderstaande scores geven inzicht in de kans dat een goed doel een hoge positieve maatschappelijke prestatie levert (uitleg prestatie).

Uitleg prestatie

ECSP en Kenniscentrum Filantropie
Het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy (ECSP) ontwikkelde de
Performance Prediction Scan (PPS) die het mogelijk maakt de kans op positieve maatschappelijke prestaties van verschillende goede doelenorganisaties te vergelijken. De PPS is door Kenniscentrum Filantropie geïntegreerd in haar bestaande databank. Kenniscentrum Filantropie verzamelt informatie over hoe goede doelen presteren op de PPS en maakt deze informatie transparant door het gratis beschikbaar te stellen voor het publiek via de online Geefwijzer.

 

Doel
Met de Performance Prediction Scan beogen het ECSP en Kenniscentrum Filantropie:
• Een handreiking voor goede doelen ter vergroting van het effectief behalen van hun doelstelling en een voor een transparante communicatie;
• De mogelijkheid voor goede doelen om hun prestaties te meten aan die van vergelijkbare organisaties, om inzicht te krijgen in het landschap van goede doelen op een gezamenlijk thema of met een gelijksoortige doelstelling en van elkaar te leren;
• Heldere informatie voor donateurs en andere belanghebbenden over criteria die verband houden met de prestaties van goede doelenorganisaties.

 

Performance Prediction Scan
De PPS is geen meetinstrument van behaalde maatschappelijke impact. De PPS is een voorspellende methodiek die de waarschijnlijkheid van een positieve maatschappelijke prestatie inzichtelijk maakt. De scan is gebaseerd op een set van criteria die ieder succesvol bevonden zijn in zowel de wetenschap als de praktijk in het bevorderen van een positieve maatschappelijke prestatie. De volgende logica ligt hieraan ten grondslag:

 

Het voldoen aan een criterium verhoogd de KANS op een positieve maatschappelijke prestatie
In de PPS spreken wij over maatschappelijke prestatie, omdat het geen maatschappelijke impact is die de methodiek meet. Doordat de PPS voorspellend is, kunnen we op basis van de opgestelde criteria slechts benaderen welke goede doelen waarschijnlijk een hogere maatschappelijke prestatie behalen. We willen echter niet de indruk wekken dat deze methodiek daadwerkelijk maatschappelijke impact meet, vandaar dat de term ‘scan’ in de titel staat. Impact kan alleen achteraf gemeten worden. Door de complexiteit van waardevolle impact metingen wordt dit meestal op projectniveau en niet op organisatieniveau gemeten. Het gaat bij de PPS om een organisatiescan, die de kans op een positieve maatschappelijke prestatie op verschillende onderdelen van de organisatie weergeeft.

 

De pijlers
De Performance Prediction Scan steunt op drie pijlers: Transparantie, Organisatie en Activiteit:
• Transparantie is een belangrijk mechanisme voor een goede doelen organisatie waarmee zij belanghebbenden (donateurs, doelgroep, andere goede doelen, etc.) de kans geeft om haar te controleren op het behalen van de gestelde doelen en haar verantwoordelijk te houden voor haar belofte om alles in te zetten om haar doelstelling te behalen. • Op organisatieniveau zijn er meerdere systemen en processen die de kans op een positieve maatschappelijke prestatie voor een goede doelenorganisatie sterk vergroten. De wijze waarop het goede doel is georganiseerd en de wijze waarop zij haar strategie formuleert, beïnvloeden beiden haar capaciteit om haar doelen te behalen.
• Met activiteiten worden projecten en programma’s bedoeld die de goede doelenorganisatie onderneemt om haar doelstellingen te behalen. Wanneer het goede doel haar activiteiten zorgvuldig en weloverwogen selecteert, waarbij continu de doelstelling van de organisatie wordt nagestreefd, neemt de kans op een grote positieve maatschappelijke prestatie toe.

 

Meer informatie
Voor meer informatie over de methodiek achter de Performance Prediction Scan stelt het ECSP het rapport ‘Goed Doen Beter Gedaan’ beschikbaar. Ook is er een adviesrapport ‘Succesfactoren voor maatschappelijke prestatie’ over hoe goede doelen de criteria uit methodiek in hun organisatie kunnen implementeren.

Transparantiescore
9 uit 9
Organisatiescore
11 uit 11
Activiteitenscore
21 uit 21

Rapport transparantiescore (9 uit 9)

Openheid naar belanghebbenden zodat zij de organisatie verantwoordelijk kunnen houden voor haar beloften, met als doel de kans vergroten dat de organisatie daadwerkelijk doet wat zij beoogt te doen.

Het voldoen aan een criterium draagt bij een verhoogde KANS op een positieve maatschappelijke prestatie.



Bereikbaarheid

Media: post, email, telefoon Een fondsenwervende organisatie heeft verantwoordelijkheid naar alle belanghebbenden. Deze moeten de mogelijkheid hebben haar gemakkelijk te contacteren.
Website Een website waarborgt transparantie naar stakeholders door het open publiceren van informatie en als medium voor verslaggeving.
Klachtenprocedure Een klachtenprocedure garandeert een goede wijze van het omgaan met klachten, opmerkingen en vragen binnen de goede doelenorganisatie.

Verslaggeving

Opvraagbaar beleidsplan Een beleidsplan geeft inzicht in de toekomstplannen van de goede doelenorganisatie. Het beschikbaar stellen van dit verslag staat de belanghebbenden toe het goede doel verantwoordelijk te houden voor het vervullen van deze plannen.
Opvraagbaar jaarverslag Een jaarverslag geeft een overzicht van de gebeurtenissen in het afgelopen jaar, inclusief een financiële verantwoording. Het beschikbaar stellen van dit verslag staat alle belanghebbenden toe de goede doelenorganisatie verantwoordelijk te houden voor haar daden in het verleden.
Informatief jaarverslag Een informatief jaarverslag bevat ten minste de volgende informatie: resultaten ten opzicht van vooraf gestelde doelen, een financiële jaarrekening en een begroting voor het volgende jaar.

Publicatie online

Beleidsplan op website organisatie Het online publiceren van het beleidsplan biedt belanghebbenden op een toegankelijke wijze inzicht in de plannen voor de aankomende jaren.
Jaarverslag op website organisatie Het online publiceren van het jaarverslag biedt belanghebbenden op een toegankelijke wijze inzicht in de resultaten van het afgelopen jaar en in de plannen voor het aankomende jaar.
Identiteit van min. 3 bestuursleden op website organisatie Het online openbaren van de identiteit van de bestuursleden van de goede doelenorganisatie geeft belanghebbenden de mogelijkheid om zeker te stellen dat deze zowel onafhankelijk als onbezoldigd zijn.

Legenda:
voldoet aan criterium
voldoet niet aan criterium
geen gevens ontvangen

Rapport organisatiescore (11 uit 11)

Een gezonde organisatie met als doel de kans vergroten dat de organisatie daadwerkelijk doet wat zij beoogt te doen.

Het voldoen aan een criterium draagt bij een verhoogde KANS op een positieve maatschappelijke prestatie.



Richting

Specifieke statutaire doelstelling De doelstelling van de goede doelenorganisatie is de leidraad voor alle belanghebbenden van het goede doel, zowel intern als extern, wanneer zij specifiek formuleert waarom het goede doel bestaat en wat zij beoogt te doen. Dit vergroot de focus in de organisatie en geeft haar richting. Zij moet daarom het volgende specifiek formuleren: de specifieke doelgroep(en), de hoofdactiviteit(en) en de beoogde verandering.
Verband doelstelling & activiteiten De hoofdactiviteiten zijn de ‘middelen’ om het gestelde doel te behalen. Deze moeten perfect op elkaar aansluiten om duidelijkheid en richting voor de organisatie en haar belanghebbenden te garanderen.
Lange termijn beleidsplan Een duurzaam, effectief en efficiënt beleid wordt beter gevoerd door het opstellen van een lange termijn beleidsplan, dat minimaal de toekomstplannen en strategie voor 3 jaren vooruit bevat.
SMART doelstellingen Door doelen op een Specifieke, Meerbare, Attainable (haalbare), Relevante en Tijdgebonden manier te formuleren, krijgt de strategie meer richting en neemt de kans dat de organisatie de doelen behaalt toe.

Strategie

Aanwezigheid andere organisaties heeft invloed op doelstelling Bij het formuleren van de doelstelling kijkt de goede doelenorganisatie door middel van een contextanalyse naar andere organisaties met dezelfde of een soortgelijke doelstelling en past zij haar doelstelling hier zonodig op aan. Dit garandeert dat de doelstelling zowel relevant als noodzakelijk is en organisaties elkaar niet tegenwerken.
Samenwerking met andere organisaties Samenwerken met andere organisaties bevordert het leren en uitwisselen van ervaringen en voorkomt dat organisaties met elkaar concurreren of elkaar tegenwerken.
Alternatieve activiteiten worden overwogen Het selecteren van de activiteit als middel om de statutaire doelstelling te behalen is het meest gebaat bij een vergelijkende analyse van diverse activiteiten, om de afweging te maken welke activteiten de meeste toegevoegde waarde hebben voor de doelgroep.
Resultaten risicoanalyse hebben invloed op strategie Het bestuderen van de factoren die het welslagen van de doelstelling op de korte en lange termijn kunnen bedreigen of bevorderen, geeft cruciale informatie voor de selectie van effectieve activiteiten en voorkomt zoveel mogelijk dat het goede doel te kampen krijgt met onverwachte problemen die het behalen van de doelstelling kunnen bedreigen.
Doelgroep was/wordt betrokken bij opzet strategie Iedere organisatie, ongeacht de doelstelling en activiteit, moet de doelgroep consulteren bij het vormen van de organisatiestrategie om zeker te stellen dat haar doelstelling en activiteiten relevant zijn in de ogen van haar doelgroep.

Bestuur

Toezichthouden gescheiden van besturen De onafhankelijke status van de leden en de voorzitter van het bestuur stelt de goede doelenorganisatie in staat beter te opereren doordat er toezicht gehouden wordt en beslissingen worden gemaakt vanuit een onafhankelijke entiteit die enkel vanuit de doelgroep denkt.
Onafhankelijk bestuur Om onafhankelijkheid van het bestuur te garanderen dienen de leden onbezoldigd te zijn en dus geen financiering te ontvangen voor hun diensten. Ook dient het bestuur uit meerdere, minimaal drie, leden te bestaan waarvan minimaal 2/3 onafhankelijke bestuursleden zijn. De voorzitter dient altijd onafhankelijk te zijn.

Legenda:
voldoet aan criterium
voldoet niet aan criterium
geen gevens ontvangen

Rapport activiteitenscore (21 uit 21)

Een goede opzet van activiteiten heeft als doel de kans vergroten dat de organisatie daadwerkelijk doet wat zij beoogt te doen.

Het voldoen aan een criterium draagt bij een verhoogde KANS op een positieve maatschappelijke prestatie.


Deskundigheidsbevordering

Activiteiten gericht op het vergroten van de kennis en kunde (capaciteit) van individuen of organisaties.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Ontvangers betrokken bij opzet activiteit Participatie van de ontvangers van de activiteit (bijv. artsen) in de opzet vergroot de kans dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Ontvangers betrokken bij opzet activiteit Participatie van de ontvangens (bijv. artsen) in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die de zij ervaren, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Ontvangers betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de ontvangers (bijv. artsen) tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de experts wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Ontvangers betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit. Echter, wanneer het niet mogelijk is voor de doelgroep zelf de toegevoegde waarde van de activiteit in te schatten moet deze gewardeerd worden door de ontvangers (bijv. artsen).
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie terug wordt gekoppeld naar de strategie van de GDO geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Bewustwording & Gedragsverandering

Activiteiten gericht op het veranderen van het gedrag van de doelgroep.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet vergroot de kans dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die zij ervaren, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Experts betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de experts wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Doelgroep betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit.
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie wordt teruggekoppeld naar de strategie van de goede doelenorganisatie geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Beleidsverandering

Activiteiten gericht op het bevorderen of juist voorkomen van veranderingen op beleidsniveau.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet vergroot de kans dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die zij ervaren, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Ontvangers betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de ontvangers (bijv. artsen) tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de experts wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Ontvangers betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit. Echter, wanneer het niet mogelijk is voor de doelgroep zelf de toegevoegde waarde van de activiteit in te schatten moet deze gewardeerd worden door de ontvangers (bijv. artsen).
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie wordt teruggekoppeld naar de strategie van de goede doelenorganisatie geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Legenda:
voldoet aan criterium
voldoet niet aan criterium
geen gevens ontvangen

Kerncijfers

% besteed aan de doelstelling
83.1% (2015)
Totale inkomsten
€ 4.031.704

Meer financiele informatie

Financiele rapportages


2015

Totale inkomsten:
€ 4.031.704
Besteding aan;
- Fondsenwerving:
€ 185.697
- Beheer & administratie:
€ 180.213
 
€ 365.910

Beschikbaar voor doelstelling:
€ 3.665.794
Besteed aan doelstelling:
€ 3.350.656
Resultaat
€ 315.138

Reserves en fondsen:
€ 1.492.336

2014

Totale inkomsten:
€ 3.569.832
Besteding aan;
- Fondsenwerving:
€ 206.819
- Beheer & administratie:
€ 147.063
 
€ 353.882

Beschikbaar voor doelstelling:
€ 3.215.950
Besteed aan doelstelling:
€ 3.375.295
Resultaat
€ -159.345

Reserves en fondsen:
€ 1.177.198

2013

Totale inkomsten:
€ 2.838.484
Besteding aan;
- Fondsenwerving:
€ 193.622
- Beheer & administratie:
€ 157.649
 
€ 351.271

Beschikbaar voor doelstelling:
€ 167.130
Besteed aan doelstelling:
€ 2.285.083
Resultaat
€ 35.000

Reserves en fondsen:
€ 1.336.544

Meer informatie

- Jaarverslag